یکشنبه این هفته 5 خرداد 1398 کارگاه آشنایی با موضوع طراحی کانسپت در بازیسازی (و انیمیشن و حیطه های مرتبط)
یکشنبه این هفته 5 خرداد 1398 کارگاه آشنایی با موضوع طراحی کانسپت در بازیسازی (و انیمیشن و حیطه های مرتبط) توسط حسن نوزادیان، طراح و تصویرگر برجسته کشور و با حضور دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرایش بازیسازی داشکده چندرسانهای دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار گردید. با توجه به تازگی موضوع در کشور ما و گستردگی مبحث فوق بطورعام سعی شد تا در ابتدا مفاهیم کلی و کلیدی درباره اهمیت ایجاد هارمونی و تناسب در خلق آثار و تولیدات فرهنگی-هنری مطرح شود تا زمینه ی فکری مناسب برای درک چرایی و چگونگی ارتباط کارامد بین خالق محتوا (بازی و انیمیشن)، کارگردان، مدیر هنری (یا طراح هنری) و متخصصی فنی و برنامه نویسی فراهم گردد. چرا که زمینه و امکان "تاثیر گذاری" یک محصول فنی-هنری زمانی ایجاد می گردد که از "استایل و سبک" منسجم و پایهگذاری شده ای پیروی کند و این مهم مستلزم همکاری چندجانبه بین خالق (نویسنده اصلی)، متخصص فنی و طراح هنری است. آشنایی با یک زبان مشترک و درک نحوه ی کارکرد هریک از این اعضا تاثیر مستقیم بر پروسه تولید و خروجی نهایی دارد. از اینرو در جلسه مذکور بصورت کلیدی نحوه پروسه ی طراحی (از لحظه شروع و استفاده از سند محتوا: بازینامه یا فیلمنامه) و چگونگی یافتن ایده های اولیه، توسعه و تغییر آنها تا رسیدن به طرح های نهایی گفته شد.
در این مسیر دانشجویان نیز با تعامل خوبی به ذکر سوابق فکری و سوالات حرفه ای خود پرداخته و در پاسخ سعی شد که در کنار تاکید بر رویکرد "دانش بنیان" و "شناختی" به پروسه خلق و تولید، به اهمیت تبدیل "تهدید به فرصت"در مسیر خلاقیت و "حل مساله" تاکید شود تا به برخی تفاوت های محیط کاری واقعی حرفه ای خارج از دانشگاه نسبت به آموخته های آکادمیک اشاره گردد.
برای روشنتر شدن مطالب، در کنار ارایه شفاهی تصاویر مرتبط به پروسه تفکر و طراحی نیز ارایه شد. در این زمینه بخش بیشتری از تصاویر به بررسی و مطالعه بصری پروژه های انجام شده در کشور توسط خود من (بعنوان طراح هنری تیمها) اختصاص داده شد تا نمونه های عینی از مسیرهای ممکن و پتانسیل های موجود در این آب و خاک مشاهده گردد و ضمنا تاکیدی دوباره باشد به ذخایر فرهنگی-هنری عظیمی که در هویت ایرانی-اسلامی ما وجود داد و بشکلی پایانناپذیر سرچشمه الهام و ابداع در زمینه تولیدات فرهنگی،هنری و حتی مهندسی قلمداد گردد.
در بخش نمونه های غیر ایرانی تولیدات نیز نگاهی گذرا به شاخص ترین آثار خارجی این حیطه انداخته شد تا الهام بخش پیمودن افقهای وسیعتر شود.