کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای
گرایش تولید بازی های رایانه ای:
طراحی و تولید بازی های رایانه ای مستلزم داشتن طیف گسترده ای از توانایی ها در زمینه هنرهای تجسمی و نمایشی، طراحی مفهومی، طراحی کاراکتر، طراحی فضا، طراحی گرافیک، مدیریت تولید، برنامه نویسی رایانه ای و کارگردانی می باشد که دانشجویان پذیرفته شده با کسب این توانایی ها می توانند در عرصه طراحی بازی های رایانه ای فعالیت نمایند. با بررسی و تحقیق و پژوهش در حیطه هنری طراحی بازی های رایانه ای و آموزش و تربیت نیروهای متخصص با رویکرد به ارزش های ایرانی- اسلامی، امکان تولید بازی های رایانه ای با جذابیت بصری و در نتیجه خودکفایی فرهنگی و هنری میسر خواهد گردید. دانشجویان فارغ التحصیل به کمک کارگردانان فنی این توانایی را خواهند داشت تا در عرصه تولید بازی های رایانه ای به عنوان محصولات فرهنگی سرگرمی ساز به نحو مطلوب عملکرد خود را آشکار سازند. با ایجاد چنین بستری انتقال فرهنگ ایرانی- اسلامی، ایجاد تعاملات با کشورهای پیشرفته در عرضه و تولید محصولات فوق و تبادل تجربیات هنری و دانش های بدست آمده جزو اهداف مکمل خواهند بود.
امروزه بازی های رایانه ای بعنوان یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای سرگرمی ساز به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان، جایگاه ویژه ای در جهان به خود اختصاص داده است. از آنجایی که جمعیت بزرگی از جامعه ما را جوانان تشکیل داده اند و نیاز این گروه سنی به فعالیت های سرگرم کننده همراه با تخلیه هیجانات و احساسات یک ضرورت می باشد. این ابزارها را به یکی از پرطرفدارترین و پر استفاده کننده ترین عوامل سرگرمی ساز تبدیل نموده است. لذا طراحی بازی های رایانه ای منطبق بر فرهنگ ایرانی- اسلامی جزء ضروریات محسوب می گردد که لازمه آن ایجاد زیرساخت های تربیت نیروی انسانی متخصص در مقطع کارشناسی ارشد است.
گرایش طراحی هوشمند شبیه ساز هوشمند:
طراحی شبیه ساز هوشمند، فرآیندی برای مدل سازی با استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی، طراحی و تحلیل های ریاضی و رایانه ای به منظور طراحی واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Auginented Reality) می باشد. این گرایش در کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای از جمله میان رشته ای های حوزه هنر و رایانه است که دانشجویان پذیرفته شده در این رشته، ترکیبی از مهارت های رایانه ای و هنری را برای به کار گیری در عرصه طراحی شبیه ساز های هوشمند کسب می کنند. قابلیت طراحی و مدل سازی انواع پدیده ها در فضای مجازی، توانایی تحلیل الگوریتم های شبیه سازی باز، آفرینی و بازنمایی پدیده ها، طراحی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از جمله توانایی های فارغ التحصیلان این رشته می باشد. طراحی شبیه ساز های هوشمند در زمره فن آوری های پیشرفته قرار دارد که سرمایه گذاری در این زمینه، در مرحله اول نیازمند تربیت نیروهای متخصص و تامین تجهیزات، ابزار و مواد لازم می باشد. این رشته تحصیلی، بستری جهت تربیت این نیروها، با تکیه بر نوآوری های داخلی بوده و علاوه بر آن با توجه به نیاز روزافزون کشور به فن آوری شبیه سازی در حوزه های مختلف علوم، صنایع و هنر امید می رود که فارغ التحصیلان این رشته بتوانند خلاء مربوط به تولیدات داخلی را در برابر سیل عظیم فرآورده های خارجی مرتفع سازند.
امروزه، نرم افزارهای شبیه ساز بخش جدایی ناپذیر از طراحی سامانه های پیچیده و پیشرفته علمی، اجتماعی و اقتصادی هستند که در انواع ناوبری ها و نیز مدل سازی فرآیندهای طبیعی مانند بلایا، جنگ ها، بحران های اجتماعی و در بخش صنایع، هوا فضا، هسته ای و کاربرد وسیع آن در صنعت گردشگری اهمیت توجه و سرمایه گذاری در آن را تأیید می نماید. لذا، خودکفایی در زمینه طراحی شبیه ساز های هوشمند، به عنوان گامی مهم در جهت تحقق توسعه این فن آوری های پیشرفته می باشد.
گرایش هنرهای چندرسانه ای:
کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای یک رویکرد جامع و متمرکز برای پیاده سازی سیستم های چند رسانه ای با تأکید بر برخی از مهارت های عملی و هنری می باشد. فارغ التحصیلان این رشته مهارت های لازم را برای تولید برنامه های چند رسانه ای و طراحی سیستم های تعاملی خواهند داشت. از جمله فعالیت های این رشته می توان به تولید برنامه های چند رسانه ای، مدیریت پروژه های چند رسانه ای آموزش الکترونیکی، توسعه برنامه های تحت وب طراحی محیط های چند بعدی، طراحی محیط های تعاملی و تبلیغات چند رسانه ای اشاره کرد. کارشناسی ارشد هنرهای رایانه ای با هدف آموزش طیف گسترده ای از مهارت های چند رسانه ای ایجاد گردیده است. فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر درک عمیق از فن آوری چند رسانه ای می توانند نیازهای کاربردی آن را در صنعت، رسانه ها و موضوع های دیگر شناسایی، تحلیل و پیاده سازی کنند. این افراد دانش لازم را در زمینه طراحی برنامه های کاربردی چند رسانه ای، طراحی برنامه های آموزشی، طراحی و توسعه برنامه های تعاملی مهارت های فردی و گروهی در انجام پروژه ها، ارتباطات و مدیریت کسب می کنند. همچنین، خود کفایی در زمینه ایجاد نرم افزارها و سخت افزار های مرتبط با فن آوری های هنرهای رایانه ای، گامی مهم در جهت تحقق توسعه این فن آوری ها می باشد.
دوره کارشناسی ارشد علوم شناختی
:گرایش رسانه
مطالعات شناختی در زمینه رسانه های جمعی می تواند به فهم، تجزیه و تحلیل و تولید آثار رسانه ای کمک کند. این گرایش برای پژوهش در زمینه چگونگی و چرایی تولید و دریافت محتوای رسانه ای از دیدگاه علوم شناختی تدوین شده است. در این رشته تلاش بر آن است تا بین پژوهش ها و دستاوردهای علوم شناختی و رسانه پیوند ایجاد شود و دانشجویان با استفاده از علوم شناختی و کاربرد آن در رسانه پژوهشی آشنا شوند تا بتوانند در حوز ههای مختلف رسانه فعالیت نمایند.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در یکی از زمینه های مطالعه و پژوهش در حیطه رسانه از دیدگاه علوم شناختی، پژوهش در زمینه های کاربردهای علوم شناختی در رسانه پژوهی، استفاده از علوم و فناورهای شناختی برای تولید رسانه ای، مشاوره به هنرمندان و مسئولان رسانه در زمینه تولید مدیریت شناختی رسانه وارد بازار کار شوند.